Australijskie Melbourne ma powody do świętowania. Z końcem listopada otwarto najnowszy tunel metra z pięcioma stacjami między West Footscray a Westall. Nowym odcinkiem sieci ma przejeżdżać 240 dodatkowych kursów tygodniowo.
Długo oczekiwany projekt tunelu metra w Melbourne został wreszcie otwarty. Przedsięwzięcie określano jako „największą transformację sieci kolejowej stanu Wiktoria od 40 lat”. W efekcie podwoiło ono rozmiar miejskiej sieci podziemnej kolei. Wraz z budową 9-kilometrowego tunelu (dwóch nitek), który drążono nawet 40 metrów pod Melbourne, powstało pięć nowych stacji metra – Arden w północnym Melbourne, Parkville, State Library, Town Hall i Anzac przy St Kilda Road. W uroczystości otwarcia udział wzięła premier stanu Wiktoria, Jacinta Allan, oraz minister stanu ds. infrastruktury transportowej, Gabrielle Williams. Wartość tej olbrzymiej inwestycji to 15 miliardów dolarów australijskich (ok. 36 mld zł).
Nowy tunel metra łączy się z liniami Sunbury, Cranbourne i Pakenham, tworząc spójną sieć kolejową z północnego zachodu na południowy wschód. Strategiczne połączenia na stacjach Town Hall, State Library, Footscray na północnym zachodzie i Caulfield na południowym wschodzie umożliwiają pasażerom przesiadkę między liniami kolejowymi. Według zapowiedzi, w lutym 2026 r. projekt ma osiągnąć pełną funkcjonalność, co umożliwi częstsze i sprawniejsze kursy pociągów w całej sieci. Na ten moment zapewnione są kursy pociągów co 20 minut w godzinach 10:00 – 15:00 w dni powszednie oraz w godzinach 10:00 – 19:00 w weekendy. Od 1 lutego, kiedy to wszystkie pociągi linii Sunbury i Cranbourne/Pakenham zostaną skierowane przez tunel, zapewniona ma zostać częstotliwość połączeń w godzinach szczytu co 3-4 minuty.
— Od dziś [30 listopada] podróże siecią metra będą bezpłatne w każdy weekend do 1 lutego. W ten sposób chcemy podziękować wszystkim za cierpliwość podczas budowy tunelu metra i uczcić ten ważny moment w historii naszego stanu — powiedziała podczas otwarcia Gabrielle Williams, minister stanu ds. infrastruktury transportowej.
Projekt tunelu metra został zrealizowany przez rząd stanu Wiktoria za pośrednictwem Victorian Infrastructure Delivery Authority i jego biura projektowego VIDA Metro, przy czym głównym wykonawcą była spółka Cross Yarra Partnership (CYP) – partnerstwo publiczno-prywatne składające się z firm Lendlease Engineering, John Holland i Bouygues Construction.
Do obsługi sieci metra wykorzystywane są pojazdy o dużej pojemności pasażerskiej. 65 składów zamówiono od konsorcjum Evolution Rail złożonego z Downer, CRRC Changchun Railway Vehicles i Plenary w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wartość kontraktu wyniosła 2 mld dolarów australijskich. Umowę sfinalizowano w 2016 roku. Dodatkowych pięć pociągów zamówiono w 2021 roku, a do zamawiającego dotarły w 2024 roku.
Prace objęły także przylegające do tunelu odcinki linii Sunbury i Cranbourne/Pakenham, które zostały gruntownie zmodernizowane, aby umożliwić częstsze kursowanie pociągów. Roboty dotyczyły też odcinków na estakadzie. Wiele przejazdów kolejowych zostało zlikwidowanych w ramach regionalnego programu skrzyżowań bezkolizyjnych. Wszystkie kolizyjne przejazdy mają zostać usunięte do 2030 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.